امکان سنجی استقرار مدیریت دانش در آموزش و پرورش شهر شادگان با رویکرد سازمان بهره وری آسیایی ( Apo)
محمد حسین پور[1]– راضیه کعب عمیر[2]
[1] – استاد مؤسسه غیر انتفاعی مهر اروند. عضر هییت علمی دانشگاه
[2] – کارشناس ارشد رشته مدیریت آموزشی.
چکیده:
در این مطالعه به امکان سنجی استقرار مدیریت دانش با رویکرد بهره وری آسیایی در آموزش و پرورش شهر شادگان پرداخته شد. هدف اصلی از انجام این تحقیق تعیین امکان استقرار مدیریت دانش در آموزش و پرورش شهر شادگان با رویکرد سازمان بهره وری آسیایی (Apo) می باشد. روش تحقیق توصیفی پیمایشی و از نوع تحقیقات کاربردی است. در مرحله گرد آوری اطلاعات مربوط به پیشینه و مبانی نظری تحقیق از مطالعات کتابخانه ای استفاده شده است. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه آمادگی مدیریت دانش سازمان بهره وری آسیایی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارشناسان خبره و متخصصان اداره آموزش و پرورش شهرستان شادگان دارای تحصیلات عالی (فوق لیسانس و دکترا) شاغل در اداره ی آموزش و پرورش شهر شادگان در برمی گیرد . حجم نمونه در این تحقیق با استفاده از روش کل شماری تعیین گردیده که 15 نفر خبره از بین همکاران دارای تحصیلات عالی انجام می شود. با توجه به نتایج پرسشنامه ها، امتیاز اداره آموزش پرورش شهرستان مورد مطالعه که حاصل جمع نمرات هفت شاخص رهبری، فرایند، افراد، فناوری، فرایندهای دانشی، یادگیری و نوآوری و نتایج مدیریت دانش است، 70 به دست آمد که این امتیاز نشان می دهد میزان آمادگی اداره آموزش و پرورش در زمینه مدیریت دانش در پایین ترین سطح یعنی سطح واکنش قرار دارد که به معنی آن است که سازمان از اینکه مدیریت دانش چیست و در بهبود بهره وری و رقابت پذیری چه اهمیتی دارد آگاه نیست.
شماره نشریه: شماره 1 بهار 1401
کلیدواژه ها:
اشتراک گذاری: