شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر کیفیت آموزشی به روش تحلیل سلسله مراتبی در مدارس متوسطه شهر اهواز
محمد مهدی پرهیزگار* ، بتول حائری پور
- گروه مدیریت ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
- گروه مدیریت آموزشی، موسسه آموزش عالی مهراروند، آبادان، ایران
چکیده:
کیفیت آموزشی و پژوهشی از جمله دغدغههای اصلی نظامهای آموزشی در اغلب کشورهای جهان است و بررسیها نشان داده که موضوع آموزش هنوز دچار کمبودها و نارساییهای فراوانی بوده است. این پژوهش با هدف شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر کیفیت آموزشی به روش تحلیل سلسله مراتبی در مدارس متوسطه شهر اهواز در سال 1399 انجام شده است. این پرسشنامه دارای 47 سوال و چهار مولفه ویژگی های رفتار حرفه ای معلمان، امکانات و برنامه ریزی آموزشی، استعداد کلی و رغبت سنجی و شاخص های خروجی (دانش، مهارت، خلاقیت، ادامه تحصیل و بیکاری) می باشد و بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت با سوالاتی مانند (قدرت تفهیم و انتقال مطالب درسی توسط معلمانم خوب است) به سنجش کیفیت آموزشی در مدرسه می پردازد. اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه مربوطه در نرم افزار تحلیل سلسله مراتبی (expert choice) وارد و عوامل موثر بر کیفیت آموزشی رتبه بندی گردید. نتایج تحقیق نشان داد که آموزش در شهر اهواز در برخی از عوامل دارای ضعف میباشد. تقویت معیارهای ویژگیهای رفتار حرفه ای معلمان و امکانات و برنامه ریزی آموزشی و به تبع آن بهبود شیوه های یادگیری در هر زمان، استفاده از تجهیزات آموزشی به روز، تلاش در جهت نوآوری و خلاقیت در کارهای عملی و همچنین، تدوین محتوای آموزشی با پیش فرض ورود به بازار کار، می تواند از عوامل موثر بر ارتقاء کیفیت آموزشی مدارس به شمار رود.
شماره نشریه: شماره 1 بهار 1401
کلیدواژه ها:
اشتراک گذاری: